Alergologie

la telefon: 0269 44 14 15

sau

la recepția Clinicii Medicale Carpe Diem

Este o ramură a medicinei, care studiază boli alergice, reacţii alergice, cauzele acestora, procesul de dezvoltare şi manifestare, precum şi metodele de diagnostic, tratament şi profilaxie.

Alergolog imunolog – medicul care se ocupă cu diagnosticarea, tratamentul şi profilaxia acestor patologii.

În competenţa medicului alergolog imunolog intră boli şi reacţiile alergice, care se manifestă în cele mai diverse simptome, de la înroşirea ochilor până la umflarea organelor interne. Prin urmare, toate acestea simptome sunt similare – hipersensibilitatea organismului la substanţe din mediul înconjurător, care, în mod normal, trebuie să fie inofensive şi în condiţii de siguranţă. Pe aceste substanţe (alergeni), organismul le percepe ca fiind corpuri străine şi periculoase şi declanşează reacţia de respingere.

Un medic alergolog asigură diagnostic, tratament şi profilaxie următoarelor boli:

• Conjunctivita alergică (inflamaţia conjunctivei ochiului);
  • Rinita alergică (inflamaţia mucoasei nazale pe baza unei reacţii alergice);
  • Rinoconjunctivită alergică sezonieră, manifestată prin inflamarea membranelor mucoase ale ochilor şi nasului, uneori însoţite de dermatită şi reacţie nervoasă;
  • Urticarie acută şi cronică (iritarea pielii cu apariţia de blistere plate);
  • Astmul bronşic;
  • Dermatita atopica (de multe ori din cauze genetice);
  • Edem angioneurotic a pielii şi membranelor mucoase – Edemul Quincke;
  • Dermatita de contact alergica – dermatita care se dezvoltă pe piele în contact cu alergenul;
  • Reacţie alergică la medicamente;
  • Reacţie alergică la anumite produse alimentare (alergie alimentară);
  • Reacţie alergică la înţepături de insecte (alergeni de insecte).

Deoarece reacţia alergică a organismului la o varietate de substanţe este inadecvată, tratamentul se efectuează în două moduri:

Prima metodă – simptomatic, adică întrerupe legătura dintre histamină şi histamina receptor. Se efectuează prin administrarea medicamentului împotriva alergiei (antihistaminice) şi ajută numai în timpul tratamentului. În plus, efectul acestui tratament poate prevedea diferiţi şi multipli alergeni.

Cea de a doua metodă – patogenică, atunci când este administrat pacientului un extract de alergen, ca să calmeze sensibilitatea la ea. Este nevoie de o abordare atentă şi un diagnostic corect, dar care reduce necesitatea de a primi antihistaminice.